Direktlänk till inlägg 20 januari 2011

Morgonpromenad

Av Kristin - 20 januari 2011 11:05

Vaknade sent i morse, strax efter kl 9. Hundarna var ute sista gången efter 01 i natt så det var ingen av dem var kissnödiga direkt. Låg och drog mig en stund och Ior kom till sängen. Han är ju så stor att fast vår säng är väldigt hög så kan han lägga huvudet på madrassen. Det gjorde han nu och det ser alltid så charmigt ut. Ior fäller öronen lite bakåt och så viftar han med svansen.

Gav klarttecken till att han fick hoppa upp i sängen och det gjorde han direkt.

Det är väldigt mysigt att gosa med Ior trots att han gärna lägger sina 45 kg på bröstet.

Efter en stund gick vi upp, jag och Ior och gjorde oss i ordning för vår morgonpromenad. Som vanligt så lade sig Ida längst in under täcket hos husse och ignorerade oss. Hon är en riktigt latmask på morgnarna och vill inte följa med på första turen på morgonen, om man inte bokstavligen släpar ut henne. Sedan är hon alltid pigg och glad ute och då finns det nästan ingen botten i energin.


Ior är tydligen väldigt läskig. I allafall verkar det som om nästan hela Sala tycker så. Ior själv ignorerar andra hundar mer eller mindre helt, medans vi har fått se en mångfald av små till medelstora hundar bli uppryckta, bortsläpade och smått rabiata av en lätt hysterisk husse/matte. Kom ikapp två hundägare igår eftermiddag och båda två fick släpa bort sina skällande hundar från oss. Mötte då ett par som sa någon i stil med "han är i allafall lugn" till mig. "ja", sa jag. "Det brukar var så".

Det är beklämmande att se att hundägarna reagerar på min hund och rycker och sliter i sin hund för att komma ifrån oss. Sedan talar de högt/jällt och sänder ut helt fel signaler till sin hund om hur de ska bemöta den mötande hunden. Klart att hunden tror att den gör rätt.

Mitt "problem" med Ior har varit att han de sista dagarna har velat ta kontakt med personer vi möter. Han går mot dem och ser ut som om han förväntar sig att de ska klappa honom. Vi har ju varit på besök hos flera vänner och bekanta och alla har ju gosat och klappat honom.

Tror inte att så många vi möter på stan skulle vilja klappa honom, och jag vill inte heller det. Så de två sista dagarna har vi jobbbat på att han ska ignorera andra igen och nästan direkt fattade han vad jag menar. Ingen dumsnut här heller! Ior är väldigt mjuk och det gäller att korrigera lagom hårt då han annars nästan blir förkrossad. En stor nallebjörn med andra ord.

I morse (förmiddags) på promenaden så stötte vi på en dam med två golden. Hon berättade att hon har samma problem med sina hundar, att de gärna vill gå fram och hälsa på alla. Dock så tror jag ju att ingen får skrämselhicka när en rar golden kommer fram och vill hälsa, men ändå. En hund ska ju vara väluppfostrad oavsett ras.

Vi var väl ute i sådär 45 minuter och avslutade med ett varv på stan. Nyttig träning både för oss och för alla andra    

Ior går väldigt bra på helstryp då han gärna drog lite i början. 70 cm är halsbandet och då får jag det precis över hans huvud.

Väl hemma så kom Ida springande. Nu var hon ju vaken och det blev hundpuss kalas. Efter att de fått frukost blev det lite vila på maten. Så nu ligger Ior och snarkar på golvet framför mig.


  

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Kristin - 15 april 2011 11:38

Igår kväll var jag ute på promenad med kompis C. Skönt att bara gå och prata om allt och ingenting och vissa saker i synnerhet. I över en timme gick vi och det var såå underbart! Solen sken och det var precis lagom varmt ute. Perfekt. Strax efter kl ...

Av Kristin - 14 april 2011 11:36

Idag ska jag bara iväg och jobba ett par timmar. Dottern har varit sjuk hela veckan med feber och hosta, men efter en rejäl febertopp i förrgår kväll så har det börjat vända äntligen. Idag är hon nästan lite dryg, vilket är ok med tanke på. Fundera...

Av Kristin - 11 april 2011 21:49

Idag har jag dammsugit och dammat lägenheten. Eftersom det var så varmt ute och solen sken, så öppnade jag dörren till balkongen hela dagen. Hundarna var mer ute än inne och njöt i fulla drag av det vackra vädret. När det var rent hemma, tänkte j...

Av Kristin - 9 april 2011 21:05

..vi har haft!    Först så var vi en sväng till mormor. Där drack vi härligt kaffe (levt på pulverkaffe i två dagar för att vi varje gång vi varit på affären glömt köpa "riktigt" kaffe) och pratade bort en stund. Sedan lånade vi en kontakt och en...

Av Kristin - 9 april 2011 11:51

Vägde mig i morse. -1.1 kg på tre dagar.. Hmm.. Vet inte om jag vågar tro på det, så jag tänker väga mig om ett par dagar igen. Om det fortfarande faller DÅ vågar jag nog tro på det. Idag "lurade" jag i min dotter en smoothie gjord på grädde, greki...

Ovido - Quiz & Flashcards